Coaching

Coaching

Persoonlijke aandacht en groei

Training

Training

Communicatie, leiderschap, persoonlijke effectiviteit

Outplacement

Outplacement

Gevonden, die mooie nieuwe baan!

Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2011 JoomlaWorks, a business unit of Nuevvo Webware Ltd.

Personal Branding, moet dat nou?

"Klinkt hip hoor: Personal Branding, maar ook een beetje schreeuwerig. Daar moet ik niks van hebben." De man die dit zei, keek me met een vies gezicht aan. Hij, Peter, 52 jaar, nuchtere Noord-Hollander die nieuw werk zocht, had dat allemaal niet nodig. Zei hij.

Ik daag je uit (net als ik Peter deed) om die term door te prikken en te ontdekken waarom je met Personal Branding sneller succesvol op de arbeidsmarkt zult zijn. Lees in dit blog hoe je met jouw Personal Branding het verschil gaat maken en tegelijkertijd je zelfvertrouwen weer een boost geeft!

Wat is het eigenlijk?
Met Personal branding wordt bedoeld dat je jezelf als merk neerzet. Het draait om wie jij bent en om het benutten van alle relevante communicatiemiddelen om jezelf op een unieke, aansprekende manier in de markt te zetten. Zie het maar als jouw reclamecampagne.

Hoe ontwikkel je nu je eigen merk? Want iedereen is uniek. Maar waar je uniek in bent, ligt niet altijd zo voor de hand. Ook de juiste inzet van de Social Media is belangrijk. Hulp nodig? Klik op de NIEUWS-button voor mijn aanbod. Ik help je graag!


Alles draait om het onderwerp 'ik'. Wat maakt jou bijzonder? Wat vind jij uniek aan jezelf? Wat vinden anderen uniek aan jou? Wat kun jij heel goed? Wat wil je voor anderen betekenen? Met het uitdragen van jouw persoonlijke boodschap beïnvloed je je omgeving precies zoals jij dat wilt op een positieve manier. Die boodschap bevat in ieder geval je meest in het oog springende kwaliteiten en je drijfveren voor de gewenste functie. De kers op je branding is je slogan. Een uitgekiende boodschap (motto, visie) die precies vertelt waarom jij de beste man/vrouw op de plek bent. Zo eentje die lekker in het gehoor ligt!

Je persoonlijke boodschap is herkenbaar. Mensen moeten op je kunnen bouwen. Daarom dienen ook alle onderdelen van je merk congruent te zijn, ze moeten op elkaar aansluiten en elkaar versterken. Als consument snappen we het ook niet als Shell gebruik gaat maken van elektrische auto's of als Staatsbosbeheer asfaltwegen door de bossen gaat aanleggen.

Voor het gebruik van social media betekent dit bijvoorbeeld dat de summary van je LinkedIn profiel herkenning moet geven als we net de bio van je Twitter-account hebben gelezen. Net zoals je Facebook-account (ook als je dat niet professioneel inzet!!!) geen reden tot verwarring moet geven. Vergeet ook niet de belangrijke kracht van beeld: je profielfoto op LinkedIn en je avatar op Twitter moeten in lijn zijn met de boodschap die je uit wilt zenden.

Een gouden regel: wees niet bang om op te vallen, maar overdrijf het niet. We zijn ten slotte Nederlanders, geen Amerikanen ;-).
Presenteer je brand in gesprekken, op je cv, LinkedIn, Twitter, blogs, je website ..... de mogelijkheden zijn legio! Verdiep je in de werking en de mogelijkheden van deze middelen en kies vervolgens wat bij jou en je vakgebied past. De nadruk ligt steeds op je authenticiteit en unieke kwaliteiten om je te onderscheiden van concurrenten.


Vraag je je nog af waar dit allemaal voor nodig is?
Nuchtere Noord-Hollandse Peter is inmiddels helemaal om! Twitter vindt hij nog steeds "drie keer niks" maar hij kan me wel exact vertellen waarom hij geknipt is voor de job die hij zoekt en dat zie ik 1-op-1 terug in zijn LinkedIn profiel en cv. En het laatste nieuws is dat hij na ruim een half jaar netwerken en solliciteren een mooie nieuwe baan heeft. Uiteindelijk kon hij zelfs kiezen uit twee aanbiedingen! Iets wat we vier maanden geleden nog niet voor mogelijk hielden.

Dus Personal Branding geeft antwoord op die ene hele belangrijke vraag: Waarom zouden we JOU moeten kiezen? Het past in een pro-actieve houding op de arbeidsmarkt. Alleen afwachten en reageren is zooo jaren negentig.

Nog geen warme gevoelens voor personal branding?
Doe het dan voor je zelfvertrouwen!
Door consequent je merk te communiceren, zal het voor jezelf steeds steviger en natuurlijker voelen. Je bent je merk! Je herkenbaarheid wordt groter en mond-tot-mond reclame zal beter voor je gaan werken omdat je boodschap eenduidig is. Wat je wil bereiken is dat men zegt: 'Zoek je iemand voor ..... dan moet je hem/haar hebben'. Reken maar dat je zelfvertrouwen daar spontaan een sprongetje van maakt!